information v.4

Hej!

Då har åter en vecka snart gått. Först vill jag tacka er för att Ni hjälper och stöttar med läxor och att Ni ser till att barnen har med sig det de behöver till skolan! Nu har nästan alla barn en eller två föräldrar som prenumererar på bloggen och då är jag säker på att Ni får information från mig. Idag fick alla hem en läxa, en text att läsa och svara på frågor med hela meningar och ett matematikpapper med den kommutativa lagen (vi saknade någras röda läxmappar). Läxan ska tillbaka på onsdag nästa vecka. Jag hade hoppats på att den nya läseboken hade kommit till i dag men det gjorde den givetvis inte, så därför fick det bli lösa blad.

Vad har vi arbetat med:

Engelska:

  • What`s your name? My name is..                                                                       räkna till 10

Svenska:

  • Vi ”parläser” varje dag ca.20 min. be barnen berätta hur det går till!
  • Vi har bekantat oss med de olika lässtrategierna, Spågumman som förutspår vad som kommer att hända, detektiven som ger oss strategier om vi kan göra om vi inte förstår ett ord eller en fras, konstnären som hjälper oss att kunna se inre bilder när vi läser och cowboyen som sammanfattar det vi läst om.
  • Vi skriver gemensamma texter på tavlan, tex. vi har sammanfattat ett kapitel ur Sandvargen.
  • vi har skrivit en lista med A-ord (minst 8) och fyra meningar på iPaden.
  • på torsdagar har vi läsgrupper, barnen är indelade efter läsnivå (ca 6 barn/grupp). aktiviteterna är läsa och samtala om texten tillsammans med mig, skrivträna (forma bokstäver) tillsammans med David, skriva meningar  till bild tillsammans med Carina (att skriva med små bokstäver, börja med stor bokstav och avsluta med punkt samt ha mellanrum mellan orden), den fjärde gruppaktiviteten är att skapa med plusplus.

Några arbeten!

Matematik:

  • uppdelning av talen 6-10, ex 0-6=6, 1+5=6, 2+4=6 osv.
  • addera med tre termer, ex. 3+2+1
  • subtrahera med tre termer ex. 6-3-2
  • räkna med pengar
  • kontrollera svaret ex, om 6-4=2 så är 2+4=6
  • vilken term fattas ex. 2+_=4

So:

  • Vi har tittat på lilla aktuellt och sedan sammanfattat/återberättat en nyhet tillsammans på tavlan. Den har de sedan fått skrivit av i sin berättarapp på iPaden.

Nästa vecka:

Läxan tillbaka på onsdag.

Idrott på onsdag.

Vi går till biblioteket i Valsta på fredag.

Trevlig helg!

Britt-Marie

0 svar på ”information v.4”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *