Information v. 41

Hej!

Vilka fantastiska veckor vi har haft i klassrummet, nu börjar alla strukturer och rutiner falla på plats. Barnen arbetar och arbetsron är helt otrolig.

Jag ser till att undervisningen är varierad för att motivera till att göra sitt bästa, ibland arbetar vi i mindre grupper som vid mattestationer och läsgrupper. När vi har mattestationer är de indelade i tre grupper, en grupp får genomgång och arbeta praktiskt tillsammans med mig, en grupp spelar mattespel tillsammans med David och en grupp färdighetstränar i matematikboken tillsammans med Carina. Dessa grupper roterar så att alla får vara vid alla stationer.

När vi har läsgrupper är vi indelade i fem grupper, där läser en grupp med mig, en grupp spelar spel och bygger tillsammans med David och de andra grupperna är i klassrummet tillsammans med Carina och där är det ”finskrivning”, skriva berättelser och rita ritbok som gäller.

Vi arbetar också i lärpar, den här veckan gjorde vi en matematikuppgift tillsammans. Pappret var uppdelat i sex rutor med uppgifter. De skulle turas om, en skulle förklara hur man ska tänka då man använder sig av tiokamraterna för att komma upp till närmast tiotal och en skulle skriva svaren. det kunde låta så här:      – 19 behöver 1 från tvåan för att bli 20, sen är det 1 kvar på tvåan. Svaret blir 21!

Detta för att lära sig en strategi så att man slutar ramsräkna till svaret och att räkna på fingrarna! När de skulle byta måste de titta på varandra och säga tack för hjälpen och ge ”give me five”. Detta leder till många glada miner och en känsla av att det man gjort är värdefullt.

Vi har tittat på ansvarstrappan, för att se vart vi befinner oss och vad vi behöver för att komma vidare.

 

På SO:n har vi pratat om yrken, att det finns andra yrken än fotbollsproffs och youtuber! Vi gjorde en tankekarta över vilka yrken de visste fanns och det var en hel del. Sen fick de skriva ner vad de ville arbeta med när de blev stora. De fick också fundera över vad som skulle hända om tex affären skulle vara stängd och inte öppna på flera dagar bara för att personalen inte hade lust att arbeta. Vad behöver man pengar till och vad kan man göra som inte kostar pengar.

Som Giorgos och Konstantina (Veckans hjälpare) skrev har vi dekorerat vårt klassrum och matsalen med lövigelkottar och en lövgardin!

I måndags hade vi avslutning på våra värdegrundsveckor, vi hade en gemensam samling ute vid scenen, där fick vi också lämna den ”havssymbol” som vi skrivit vad vi tyckte var viktigt att tänka på. Dessa har nu Nabila vår textillärare monterat ihop och de förgyller ”trädet” i stora hallen!

På idrotten har de fått prova på aerobics. Det var blandat många tyckte det var kul och några tyckte inte om det. Kanske var det lite svårt!? I onsdags spelade de frisbee-brännboll.

På musiken har de spelat på olika rytminstrument och tränar på att hålla takten.

På NO:n har vi inlett ett tema om ljus, barnen fick i uppgift att skriva allt de vet om ljus på iPaden och sedan rita en bild. När alla skrivit klart fick de som ville läsa upp för alla vad de skrivit och sedan när även bilden var klar fick vi lära oss hur man kan få upp det och visa med projektorn. Alla fick applåder!! Vi avslutade med en liten film som hette ljus och skugga.

Vi har tillsammans beslutat att vi ska ha lite ”Klassmys” torsdag den 26/10, vi har inte planerat vad det ska innehålla ännu. Detta för att vi är värda det då vi arbetat så otroligt bra.

Jag tänkte be er om lite hjälp, är det någon/några som kan tänka sig att ordna med något ätbart. Dock måste vi givetvis begränsa oss, helst skulle det bara vara nyttigt då vi i skolan ska föregå med gott exempel. Det skulle kunna vara en fruktsallad med lite vaniljglass, eller ännu lättare med ett fruktspett med glass. Något att dricka kanske popcorn. Har ni andra förslag??

Vi har i veckan haft en praoelev från S:t Olofs skola som heter Jacob. Han berättade för oss att han tidigare gått på Galaxen och då vi skulle göra tabellträningen berättade han att han nu var bäst på matematik och multiplikationstabellerna i sin klass tack vare att han varit noga med att öva! Jacob kommer att vara hos oss nästa vecka också.

Nästa vecka:

Onsdag:  läxmappen lämnas in, ta med idrottskläder

torsdag: läxmappen kommer hem.

Fredag: ta med idrottskläder

Trevlig helg!


Prenumerera på nya blogginlägg

8 reaktion på “Information v. 41

  1. Hej Britt-Marie

    Gud vad mycket ni har hunnit med denna veckan 🙂 tack för uppdateringen

    Vad gäller den 26/10, gäller det endast eleverna eller även familjerna? Jag kan tänka mig att skicka med/ta med något ätbart… Vad föreslår barnen? tänkte så att det inte dubbletter av samma sak…

    ha en fortsatt trevlig helg 🙂

  2. Hejj klassen!
    Vad fint ni har gjort i ert klassrum, det märks att ni jobbat mycket👍👍
    Victoria kan göra fruktspett till mysdagen.

  3. Vad vill eleverna ha? Vi kan köpa en biggpack vaniljglass. Meddela vad ni kommer fram till.
    Roligt att se bilder på det Lukas berättar hemma om.
    Ha nu en trevlig vecka. Helena

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *